"Aby sme stavbárom a murárom uľahčili ich prácu, vytvorili sme v
spolupráci s českou firmou KM Robotics murovacieho robota WLTR (čítaj
Wallter). Veríme, že jeho implementácia na trh dokáže aspoň čiastočne
pokryť nedostatok pracovnej sily v stavebníctve," priblížil Koháry.
Hoci výhodou robota je podľa jeho výrobcov neúnavnosť, presnosť a
konzistentnosť, nedokáže pracovať celkom samostatne. Obsluhovať ho musia
dve osoby. Jedným je operátor, ktorý robota ovláda pomoc tabletu.
Druhou osobou je pomocná sila, ktorá zaisťuje prísun materiálu a
zabezpečuje pomocné práce, ako sú osádzanie dorezov, polovičných tehál
či stenových spôn. Murovací robot je podľa firmy v súčasnosti vhodný
najmä na výstavbu dlhých rovných stien s minimom otvorov, do budúcnosti
plánujú jeho ďalší vývoj.
Od robota sa očakáva, že by mohol aspoň čiastočne pokryť nedostatok
pracovnej sily v stavebníctve. Stavební odborníci upozornili, že za
posledných desať rokov klesol počet vyučených murárov na stredných
odborných školách (SOŠ) o vyše polovicu. Odkázali pritom na údaje Centra
vedecko-technických informácií SR, podľa ktorých vlani dokončilo
murársky odbor iba 199 žiakov, kým pred desiatimi rokmi ich bolo 469.
"Snažíme sa neustále zdôrazňovať, že murárska profesia je mimoriadne
žiadaná, poukazovať na zaujímavé finančné ohodnotenie aj vysoké
uplatnenie absolventov daného odboru na trhu práce. Problém však je, že
napriek tomu veľa našich žiakov, čo štúdium ukončí, nemá záujem danú
profesiu vykonávať ďalej," priblížil zástupca riaditeľky pre odbornú výchovu na SOŠ stavebnej v Nitre Andrej Kubala.
Nízky záujem je aj o ďalšie remeslá, chýbajú stolári, pekári,
inštalatéri, strechári či elektrikári. Možnosti štúdia niektorých
remesiel na odborných školách pre nezáujem študentov postupne zanikajú.
"Trend zanikania niektorých remesiel už na stredných školách nastal.
Aj u nás sa úplne vytratili remeslá ako klampiar alebo čalúnnik. Hoci
pred tromi rokmi sme sa snažili opätovne odbor klampiar otvoriť, aj za
pomoci jednej väčšej firmy z okolia a možnosti duálneho vzdelávania, aj
napriek vynaloženej snahe sa nám nikto do odboru neprihlásil," doplnil Kubala.